ENGLISH
Many cultures share the myth of a creating, caring goddess who gave birth to humanity. She has many names. She is known as Gaia in ancient Greece, as NüWa in ancient China. NüWa first formed in her own image women out of clay. After that, she created men and put mankind on their way. The myth of Gaia goes even one step further back; she is the Earth itself, originating from the primeval chaos, she is one of first deities. All sciences talk about her, just as all children can. She is a stranger to no one; she is inevitably always everywhere. That means today more than ever that exploiting her is always directed against oneself. Some of the more recent evoked ‘new gods’ had the power to distract us from this basic understanding. As if “ignorance” and “distraction” themselves are gods – they have temples everywhere. We still measure natural disasters first in terms of insurance losses, just to forget about them moments later and turn our attention somewhere else. What used to be her screaming, shocking all nations, now only is heard as faint whispers; annoying events forcing us to take minor detours. Some of us are slowly becoming aware of this, but we have already begun to pay the price for it. A conversation with Gaia is beyond facts and reasoning. Any real conversation with her can only be a declaration of love. Children understand this better than science.
The text of GAWA was written by 12-year-old Mika (Israel).
The ocarina is one of the oldest instruments we still know of. Made of clay itself, it is – not in a figurative sense only – a child of Gaia. It is the translating and mediating instrument in this piece on Gaia. In GAWA things are said with words, sound, and pantomime.
GERMAN
Viele Kulturen teilen den Mythos einer schaffenden, sorgende Göttin, die das Menschengeschlecht zur Welt brachte. So hat sie viele Namen, NüWa, Gaia, Ge. Man kennt sie im antiken Griechenland genauso wie im antiken China. Die chinesische NüWa etwa formte aus Lehm, ihrem Abbild gleich, die Frauen. Danach schuf sie die Männer und brachte die Menschheit auf ihren Weg. Der Mythos der Gaia geht noch einen Schritt zurück, sie ist die dem Urchaos entstammende Erde selbst und darin eine der ersten Gottheiten überhaupt. Über sie können alle Wissenschaften sprechen, genauso wie es alle Kinder können. Sie ist niemandem fremd, sie ist unausweichlich immer überall. Sie auszubeuten, richtet sich immer auch gegen sich selbst. Von diesem Verständnis, dass so alt ist wie sie selbst, konnten uns einige der neuen Gottheiten kurz ablenken. Langsam wird das einigen von uns bewusst, dennoch haben wir schon längst begonnen den Preis dafür zu zahlen. Über Fakten ist das Gespräch mit Gaia längst hinaus. Jedes Gespräch mit ihr kann dennoch nur eine Liebeserklärung sein. Das verstehen die Kinder besser als die Wissenschaft.
Der Text von GAWA stammt von Mika, 12, aus Israel.
Der Dialog mit Gaia ist auch an der Grenze dessen was noch sagbar ist. Immer mehr verlieren die Worte ihre Kraft und Bedeutung, das was einmal Schreien war, hört man nur mehr als das leiseste Flüstern. Naturkatastrophen messen wir immer noch zuerst in Versicherungsschäden bevor wir sie wieder vergessen.
Die Okarina ist eines der ältesten Instrumente an das wir uns noch erinnern können. Gemacht aus Ton selbst, nicht im übertragenen Sinne, sondern ganz unmittelbar ein Kind Gaias also. Es ist das vermittelnde Instrument in diesem Stück an Gaia. In GAWA spricht auch die Pantomime.
Berlin, Ying Wang, Andreas Karl, 07 2021
TEXT
Look at me,
See me.
For billions of years, I have been feeding and giving and renewing.
You have received from me everything that you now think that you don’t need,
Everything that you are now neglecting, everything that is now withering.
Notice me,
Feel me.
Stressed and pressed between screens in your cities,
Go out into nature, come to me.
The peaceful meadow, the flourishing tree, the singing bird in the treetop –
They will not wait forever behind your screen. Come out now and become part
of me.
Love me,
and I will love you,
And again, I will give you everything and we will flourish anew.
– Mike
First performance: 21.10.2021
Tel Aviv – Regarding Festival
Voice: Inbal Brill
Ocarina: Snir Kaduri
composition commissioned by “LOUD” Foundation
for REGARDING Festival “GAIA” project